Działania w dziedzinie neutralności klimatycznej powodują, że rośnie zapotrzebowanie na zieloną energię. Pojawiają się wyzwania w postaci konieczności zapewnienia bilansowania systemu przy znacznym udziale generacji rozproszonej.
Wszystkie te zagadnienia stanowią fundament strategii PSE na lata
2020-2030.
Cele strategiczne pse
-
Odparcie zagrożeń zewnętrznych
- Zarządzanie ryzykiem utraty możliwości sterowania/zarządzania pracą KSE związane z cyberatakami na systemy IT/OT operatora systemu przesyłowego oraz operatorów systemów dystrybucyjnych, wytwórców, firm obrotu, giełd lub odbiorców przemysłowych
- Zarządzanie ryzykiem niedostępności infrastruktury poprzez rozwijanie współpracy z administracją państwową w celu solidarnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo fizyczne obiektów spółki oraz zapewnianie adekwatnych środków ochrony posiadanych zasobów informatycznych, technicznych i ochrony przed wrogimi działaniami
Kluczowe inicjatywy realizowane w ramach strategii:
Program Cyberbezpieczeństwa GK PSE Inicjatywy, wydarzenia i działania edukacyjne na rzecz bezpieczeństwa elektroenergetycznej infrastruktury krytycznej -
Reprezentowanie interesów krajowego rynku elektroenergetycznego
- Obniżenie kosztów taryfowych poprzez zmniejszenie przepływów niegrafikowych, realizowane przez skoordynowanie procesu wyznaczania zdolności przesyłowych, w tym zarządzania nastawami przesuwników fazowych i kosztowymi środkami zaradczymi typu redispatching, objęcie wszystkich granic KSE mechanizmem DA i IDFlow-Based Market Coupling.
- Zarządzanie ryzykiem regulacyjnym wynikającym z postanowień pakietu „Czysta energia dla wszystkich Eurpoejczyków”.
Kluczowe inicjatywy realizowane w ramach strategii:
Opracowanie metodyki stosowania środków zaradczych Capacity Allocation and Congestion Management (CACM) art. 35 oraz metodyki podziału kosztów tych środków CACM art. 7 Opracowanie Concept Note zawierającej kluczowe założenia dla metodyki SO GL art 76 w CCR Core. Wdrożenie mechanizmu jednolitego łączenia Rynków dnia bieżącego na granicach polskich Współpraca z administracją rządową w procesie implementacji przepisów pakietu Czysta energia dla wszystkich Europejczyków -
Bezpieczeństwo dla przyszłych pokoleń
- Długoterminowe bezpieczeństwo dostaw energii. Wdrożenie rynku mocy i narzędzi wspomagających.
- Realizacja Strategii na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. Odpowiedzialność za wpływ działania spółki na krajową gospodarkę, środowisko naturalne oraz społeczeństwo.
Kluczowe inicjatywy realizowane w ramach strategii:
Rynek mocy -
Odpowiedzialny rozwój
- Pełny model sieci ze zintegrowanym pozyskiwaniem energii elektrycznej i usług systemowych jako podstawa efektywnych rynków elektroenergetycznych. Wprowadzenie cen lokalizacyjnych jako mechanizmu koordynującego funkcjonowanie zasobów wytwórczych i odbiorczych oraz poprawiającego jakość sygnałów inwestycyjnych.
- Uniknięcie obciążenia przyszłych pokoleń osieroconym kosztem amortyzacji aktywów, które straciły swą przydatność wskutek zmiany funkcjonowania systemu elektroenergetycznego.
- Dbałość PSE o dobro publiczne (dane systemowe i informacje pomiarowe).
- Innowacje nastawione na przystosowanie systemu do nowego kształtu rynków i nowych technologii (elektromobilność, systemy wieloagentowe, lokalne obszary bilansowania, IoT, magazynowanie energii, generacja rozproszona, zmiana miksu energetycznego).
- Instalacje pokrywające zapotrzebowanie na energię elektryczną w okresach niewystarczającej generacji źródeł (Magazyny energii elektrycznej lub źródło szczytowe).
- Zapewnienie zasobów Krajowego Systemu Elektroenergetycznego do realizacji dostawy energii elektrycznej do odbiorców.
Kluczowe inicjatywy realizowane w ramach strategii:
Wsparcie administracji rządowej w przygotowaniu rozwiązań prawnych dot. Operatora Informacji Rynku Energii Opracowanie modelu procesów biznesowych detalicznego rynku energii elektrycznej na potrzeby Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii Przeprowadzenie analiz finansowych oraz optymalizacyjnych możliwości korzystania z magazynów energii elektrycznej Przeprowadzenie analizy możliwości zastosowania heurystycznych algorytmów harmonogramowania wyłączeń elementów sieciowych w pracy produkcyjnej procesów planowania koordynacyjnego średnioterminowego -
Stabilna praca systemu
- Ciągłość działania – planowanie, wdrożenie, testowanie i poprawa procedur powiązanych z codzienną działalnością spółki.
- Doskonalenie, w ramach continuous improvement process, modelu eksploatacji infrastruktury przesyłowej Krajowego Systemu Elektroenergetycznego opartego o Predictive Maintenance Techniques (PdM).
- Interwencyjna usługa DSR.
Kluczowe inicjatywy realizowane w ramach strategii:
Zatwierdzenie zaktualizowanego Planu Ciągłości Działania i aktualizacja Księgi Zarządzania Ciągłością Działania Rozwój usług IP DSR oraz kontraktacja mocy redukcyjnych Opracowanie i uruchomienie nowych funkcjonalności systemu IP-DSR -
Lepiej wydane pieniądze
- Realizacja inwestycji i doskonalenie Nowego Modelu Realizacji Inwestycji.
- Poprawa modelu rynku bilansującego.
- Automatyzacja procesów biznesowych.
Kluczowe inicjatywy realizowane w ramach strategii:
Prowadzenie prac koncepcyjnych w procesie projektowania nowych zasad funkcjonowania rynku bilansującego -
Zasoby PSE
- Smart PSE
- Zdolność adaptacyjna spółki: know-how, struktury i procedury wewnętrzne przygotowane z myślą o szybkich zmianach zachodzących na rynku energii oraz wymagań techniczno-organizacyjnych nowych rozwiązań.
- Kapitał ludzki: rozwój pracowników, zarządzanie kompetencjami, wartościowanie stanowisk pracy, wzmacnianie kultury organizacyjnej nastawionej na odpowiedzialność i profesjonalizm.
- Dane o KSE i rynkach energii.
- Transformacja finansów w PSE jako przedsięwzięcie zmierzające do uporządkowania i zmiany sposobu funkcjonowania obszaru finansów w spółce.
- Nowy model zarządzania środowiskiem pracy HSEQ.
Kluczowe inicjatywy realizowane w ramach strategii:
Doskonalenie zintegrowanego systemu zarządzania środowiskowego oraz bezpieczeństwem i higieną pracy
- Segmentacja sieci – w tym obszarze realizowane są projekty mające za zadanie zapewnienie adekwatnej separacji zasobów o różnych poziomach wrażliwości; zarówno poprzez działania na poziomie infrastruktury, jak i poprzez odpowiednie kształtowanie projektów biznesowych;
- Stacja robocza – obejmuje projekty udostępniające bezpieczne narzędzia pracy, pozwalające utrzymać wydajność i funkcjonalność stosownie do potrzeb biznesu, przy zapewnieniu ochrony przed złośliwym oprogramowaniem oraz kontroli uprawnień i przepływu danych;
- Styk z Internetem – funkcjonalny i zunifikowany dostęp do Internetu (w tym bezpieczna sieć Wi-Fi wdrożona w 2017 r. w centrali spółki w Konstancinie-Jeziornie) pracowników i gości spółki oraz adekwatny do potrzeb bezpieczny zdalny dostęp;
- Wykrywanie i reagowanie – w celu zapewnienia bieżącego bezpieczeństwa teleinformatycznego dedykowany zespół Security Operations Center (SOC) prowadzi całodobowy monitoring zagrożeń. W przypadku incydentów dotyczących sieci IT lub OT podejmuje stosowne działania i środki zaradcze. Kolejną linię wsparcia stanowi Computer Emergency Response Team (CERT). CERT powstał w 2016 r., a w 2017 został akredytowanym członkiem organizacji Trusted Introducer. Jest zaangażowany w podnoszenie świadomości pracowników poprzez: publikację alertów i ostrzeżeń o zagrożeniach, wydawanie biuletynów dotyczących bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz raportowanie informacji o incydentach. Angażuje się także we współpracę z podmiotami zewnętrznymi w obszarze koordynacji obsługi incydentów i wymiany informacji na temat zagrożeń z podmiotami zewnętrznymi (np. CERT NASK, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, cert.gov.pl).
- Digital Committee Cyber Security Task Force – zespół odpowiedzialny za strategię cyberbezpieczeństwa ENTSO-E, pod kierownictwem dyrektora Departamentu Teleinformatyki PSE;
- Critical System Protection (CSP) – grupa zajmuje się ochroną infrastruktury krytycznej;
- Cyber Security Special Interest Group – grupa zajmująca się zagadnieniami bezpieczeństwa teleinformatycznego. Jej zadaniem jest monitorowanie informacji o zagrożeniach na świecie oraz współpraca w ramach projektów, w których potrzebne jest zadbanie o bezpieczeństwo i kształtowanie reguł bezpiecznego działania systemów i operatorów.
- ENTSO-E WG EDI (Electronic Data Interchange) – grupa, która opracowała standardy elektronicznej wymiany informacji na europejskim rynku energii elektrycznej.
Inicjatywy, wydarzenia i działania edukacyjne na rzecz bezpieczeństwa elektroenergetycznej infrastruktury krytycznej
- W styczniu 2019 r. z inicjatywy PSE Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie ws. obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz.U. z 2003 r. nr 116, poz. 1090 z późn. zm.). W nowym rozporządzeniu „dyspozycje mocy oraz stacje elektroenergetyczne o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu elektroenergetycznego” zostały uznane za obiekty kategorii I, szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.
- We wrześniu 2019 r. PSE we współpracy z Tauron Polska Energia zorganizowały pierwszą w kraju konferencję dla ekspertów oraz osób odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa elektroenergetycznej infrastruktury krytycznej. Konferencja Bezpieczeństwo Obiektów Elektroenergetycznych zgromadziła ponad 80 przedstawicieli spółek sektora elektroenergetycznego, Ministerstwa Energii, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Komendy Głównej oraz komend wojewódzkich Policji, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, a także reprezentantów Wydziałów Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego urzędów wojewódzkich.
- We wrześniu 2019 r. byliśmy współorganizatorem III Ogólnopolskiego Kongresu Naukowo-Technicznego SAFE PLACE Bezpieczeństwo antyterrorystyczne budynków użyteczności publicznej. W obrębie tematyki kongresu znajdowały się zagadnienia: ochrony antyterrorystycznej obiektów kluczowych dla bezpieczeństwa państwa oraz budynków niechronionych, edukacji antyterrorystycznej oraz kwestii walki społecznej z terroryzmem. Przedstawiciele PSE wzięli udział w warsztatach oraz dyskusjach prowadzonych w ramach paneli eksperckich.
- W listopadzie 2019 r. PSE gościły uczestników VII zjazdu studiów podyplomowych dla studentów Wyższej Szkoły Policji na kierunku Zarządzanie bezpieczeństwem wewnętrznym państwa na poziomie strategicznym. Podczas wykładów omówiono problematykę przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym obiektów strategicznych dla funkcjonowania państwa. Część praktyczna obejmowała pokazy funkcjonowania Krajowej Dyspozycji Mocy (PSE), Krajowej Dyspozycji Gazu (Gaz-System) oraz Bazy Paliw Płynnych w Emilianowie (PERN).
- W grudniu 2019 r. byliśmy współorganizatorem VIII zjazdu studiów podyplomowych dla studentów Wyższej Szkoły Policji na kierunku Zarządzanie bezpieczeństwem wewnętrznym państwa na poziomie strategicznym. W ramach wykładów omówiono problematykę roli i zadań właścicieli infrastruktury krytycznej oraz zmian legislacyjnych w tym zakresie. Wydarzenie stanowiło okazję do wymiany poglądów i doświadczeń oraz omówienia istotnych zagadnień bezpieczeństwa obiektów kluczowych dla funkcjonowania kraju.
Opracowanie metodyki stosowania środków zaradczych Capacity Allocation and Congestion Management (CACM) art. 35 oraz metodyki podziału kosztów tych środków CACM art. 74
- podziałowi kosztów podlegają wyłącznie koszty usuwania przeciążeń na elementach cross-border relevant (interkonektory oraz elementy wewnętrzne o współczynniku PTDF>5 proc.),
- podziałowi kosztów podlegają wyłącznie koszty zamówionych środków zaradczych (tylko energia, bez członu capacity ),
- wdrożenie jest zależne od innych metodyk (metodyka capacity calculation, metodyka art. 74 CACM, art. 76 SOGL) oraz uruchomienia narzędzi IT.
- proces podziału kosztów wymaga: identyfikacji przepływów w podziale na kategorie ( loopflows , internal flows , import/eksport flows , transit flows oraz PTS flows ), mapowania kosztów działań zaradczych na dane elementy (podział puli kosztów na konkretne linie) oraz wyznaczenia sumarycznego kosztu do pokrycia przez dany kraj (strefa cenowa),
- metodyka nie przesądza kolejności przypisywania kosztów danym kategoriom przepływów ani szczegółów mapowania, dekompozycji itd.,
- koszty usuwania przeciążeń na elementach innych niż cross-border relevant są pokrywane przez właściciela elementu,
- koszty nieskoordynowanych działań zaradczych są pokrywane przez inicjatorów działań nieskoordynowanych,
- OSP mają prawo używać PST do obniżania loopflows ,
- koszty powodowane przez kraje spoza Core mają być identyfikowane, ale pokrywane przez operatorów z Core.
Opracowanie Concept Note zawierającej kluczowe założenia dla metodyki SO GL art 76 w CCR Core.
- zasada niepogarszania sytuacji na wybranych (obserwowanych) elementach poza regionem,
- sposób wyznaczania cross-border impact remedial actions, tj. środków zaradczych podlegających koordynacji,
- określenie informacji na temat środków zaradczych, jakie muszą być wymieniane pomiędzy OSP a RSC,
- wskazanie godzin wykonywania analiz bezpieczeństwa w procesach intra-day (00:00, 08:00, 16:00), z możliwością rozszerzenia o czwartą godzinę (stałą lub na żądanie),
- określenie podstawowych zasad działania optymalizatora środków zaradczych (RAO),
- podanie wstępnych założeń co do sposobu aktywacji i odrzucania środków zaradczych oraz wstępny opis tzw. fast activation proces.
Wdrożenie mechanizmu jednolitego łączenia Rynków dnia bieżącego na granicach polskich
Współpraca z administracją rządową w procesie implementacji przepisów pakietu Czysta energia dla wszystkich Europejczyków
Rynek mocy
- | Liczba jednostek wpisanych do rejestru | Łączna moc osiągalna netto jednostek wpisanych do rejestru (MW) |
---|---|---|
Jednostki fizyczne wytwórcze istniejące | 900 | 37 267,446 |
Jednostki fizyczne wytwórcze planowane | 85 | 14 587,115 |
Jednostki fizyczne redukcji zapotrzebowania | 36 | 413,190 |
Jednostki redukcji zapotrzebowania planowane | 71 | 2 120,000 |
Łącznie | 1092 | 54 387,751 |
Rok dostaw | Cena zamknięcia aukcji (zł/kW/rok) | Liczba zawartych umów mocowych | Wolumen obowiązków mocowych wynikających z zawartych umów mocowych (MW) | Runda zakończenia aukcji |
---|---|---|---|---|
2024 | 259,87 | 103 | 8 671,154 | 5. |
Długość trwania obowiązku mocowego w latach | Liczba umów zawartych w aukcji głównej na rok dostaw 2024 |
---|---|
1 | 71 |
2 | 1 |
5 | 15 |
7 | 12 |
15 | 1 |
17 | 3 |
Łącznie zawartych umów mocowych | 103 |
- | Liczba jednostek wpisanych do rejestru | Łączna moc osiągalna netto jednostek wpisanych do rejestru (MW) |
---|---|---|
Jednostki fizyczne wytwórcze istniejące | 920 | 38 551,128 |
Jednostki fizyczne wytwórcze planowane | 99 | 12 096,266 |
Jednostki fizyczne redukcji zapotrzebowania | 60 | 527,565 |
Jednostki redukcji zapotrzebowania planowane | 109 | 3 681,000 |
Łącznie | 1188 | 54 855,959 |
Kwartał roku 2021 | Cena zamknięcia aukcji (zł/kW/rok) | Liczba zawartych umów mocowych | Wolumen obowiązków mocowych wynikających z zawartych umów mocowych (MW) | Runda zakończenia aukcji |
---|---|---|---|---|
I | 286,01 | 25 | 880,931 | 1. |
II | 286,01 | 7 | 303,260 | 1. |
III | 286,01 | 5 | 156,010 | 1. |
IV | 286,01 | 17 | 616,760 | 1. |
- kontynuacja procesów monitorowania zawartych umów mocowych,
- obsługa transakcji zawieranych na rynku wtórnym, w tym realokacji obowiązku mocowego,
- zastępowanie jednostek planowanych redukcji zapotrzebowania,
- przeprowadzanie testów jednostek redukcji zapotrzebowania,
- wdrożenie mechanizmów pozwalających na udział mocy zagranicznych w Rynku mocy
- pobieranie opłaty mocowej,
- integracja z systemami pozyskiwania danych pomiarowo-rozliczeniowych,
- weryfikacja wykonania obowiązku mocowego,
- wdrożenie modelu rozliczeń na Rynku mocy.
Wsparcie administracji rządowej w przygotowaniu rozwiązań prawnych dot. Operatora Informacji Rynku Energii
Opracowanie modelu procesów biznesowych detalicznego rynku energii elektrycznej na potrzeby Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii
Przeprowadzenie analiz finansowych oraz optymalizacyjnych możliwości korzystania z magazynów energii elektrycznej
Przeprowadzenie analizy możliwości zastosowania heurystycznych algorytmów harmonogramowania wyłączeń elementów sieciowych w pracy produkcyjnej procesów planowania koordynacyjnego średnioterminowego
Zatwierdzenie zaktualizowanego Planu Ciągłości Działania i aktualizacja Księgi Zarządzania Ciągłością Działania
Rozwój usług IP DSR oraz kontraktacja mocy redukcyjnych
- 6 umów w pakiecie zimowym na okres od 1.01.2019 r. do 31.03.2019 r. o wolumenie mocy gwarantowanej od 510 do 535 MW w poszczególnych godzinach,
- 10 umów w pakiecie letnim na okres od 1.04.2019 r. do 30.06.2019 r. o wolumenie mocy gwarantowanej od 362,5 MW do 534,5 MW w poszczególnych godzinach (z możliwością uzyskania maksymalnie 609,5 MW w wyniku przesuwania produktów elastycznych).
- PG V Pakiet nr 1L (KSE z wyłączeniem 5 obszarów z PG IV Obszary) – okres świadczenia usługi od 1.04 do 30.09.2020 r. – oczekiwana moc 715 MW, przetarg rozstrzygnięto 17.12.2019 r., pozyskano od 683,7 do 764,5 MW mocy gwarantowanej;
- PG V Pakiet nr 1Z (obejmujący całe KSE) – okres świadczenia usługi od 1.02 do 31.03.2020 r. oraz od 1.10 do 30.11.2020 r. – oczekiwana moc 600 MW, przetarg rozstrzygnięto 17.12.2019 r., pozyskano 612 MW mocy gwarantowanej;
- PG IV obejmujący pakiety 2L÷6L, tj. 5 pakietów odpowiadających wydzielonym obszarom (Poznań, PAK, Łódź, Lublin-Zamość, Zielona Góra), – okres świadczenia usługi od 1.04 do 30.09.2020 r. – przetarg rozstrzygnięto 25.10.2019 r., pozyskano 25,5 MW mocy gwarantowanej;
- PB z okresem świadczenia usługi od 1.01 do 31.12 2020 r. Przetarg rozstrzygnięto 26.09.2019 r., usługę będą świadczyć cztery firmy: Enspirion Sp. z o.o., Enel X Polska Sp. z o.o., Tauron Polska Energia S.A. oraz Lerta Sp. z o.o.;
- PBU z okresem świadczenia usługi od 1.01 do 31.12 2020 r. Przetarg rozstrzygnięto 26.09.2019 r., usługę będą świadczyć cztery firmy: Enspirion Sp. z o.o., Enel X Polska Sp. z o.o., Tauron Polska Energia S.A. oraz Lerta Sp. z o.o.
Opracowanie i uruchomienie nowych funkcjonalności systemu IP-DSR
Prowadzenie prac koncepcyjnych w procesie projektowania nowych zasad funkcjonowania rynku bilansującego
- oparte na mechanizmach rynkowych pozyskiwanie energii bilansującej oraz mocy bilansującej;
- integrację krajowego rynku bilansującego z europejskimi platformami wymiany energii bilansującej;
- tworzenie sygnałów cenowych odzwierciedlających sytuację bilansową w KSE i dających podstawy do podejmowania poprawnych – z punktu widzenia efektywności całego sektora - decyzji modernizacyjnych.
Doskonalenie zintegrowanego systemu zarządzania środowiskowego oraz bezpieczeństwem i higieną pracy