Programy rozwojowe
W 2019 r., podobnie jak rok wcześniej, program rozwojowy dla kadry menedżerskiej Akademia Menedżera PSE prowadzony był w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb osób pełniących funkcje zarządcze. Każdy menedżer mógł wybrać 3 z 14 tematów szkoleń doskonalących umiejętności miękkie. Taka formuła została dobrze przyjęta przez kadrę kierowniczą, tym bardziej, że w 2019 r. pojawiły się nowe propozycje tematyczne dla tej grupy pracowników.
Poza szkoleniami realizowanymi w ramach katalogu, w 2019 r. kontynuowaliśmy prowadzone od lat programy rozwojowe, skoncentrowane wokół zapewnienia prawidłowego funkcjonowania krajowego systemu elektroenergetycznego. Tradycyjnie już, istotnymi elementami działań rozwojowych były 2 dedykowane programy rozwojowe dla służb eksploatacji oraz służb dyspozytorskich.
Nowa platforma edukacji i rozwoju
W 2019 r. w PSE rozpoczęły się prace dotyczące wdrożenia narzędzia do zarządzania szkoleniami, będącego jednocześnie platformą edukacyjną. Pierwszy etap prac pozwolił na udostępnienie w lutym 2020 r. funkcjonalności związanych ze szkoleniami e-learningowymi. W czerwcu z kolei wdrożono m.in. rozbudowany profil pracownika, a także możliwość tworzenia i udostępniania poradników i kolekcji oraz testów wiedzy.
Budowanie kultury feedbacku
W 2019 r. PSE podjęły działania mające na celu budowanie otwartej komunikacji wśród pracowników oraz umiejętności udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej. Zorganizowana została kampania informacyjna z serią plakatów propagujących właściwe postawy. Zaprosiliśmy również zewnętrznych ekspertów, którzy przeprowadzili wykłady pt.:
- Sztuka przekazywania i przyjmowania informacji zwrotnych,
- Informacja zwrotna w organizacji – w stronę kultury dialogu.
Dodatkowo, do katalogu szkoleń zostały wprowadzone zajęcia warsztatowe dotyczące udzielania informacji zwrotnej na różnych poziomach organizacji: dla wyższej i średniej kadry menedżerskiej oraz dla pracowników.
Newsletter HR
Od 2017 r. Departament Zarządzania Zasobami Ludzkimi wydaje cotygodniowy newsletter HR, przekazujący w jasny i przejrzysty sposób wszystkie istotne bieżące informacje kadrowe. Ta forma komunikacji skierowana jest bezpośrednio do dyrektorów, którzy w miarę potrzeb przekazują je kierownikom i pracownikom.
Diagnoza zdrowia PSE
Badanie OHI (ang. Organizational Health Index – wskaźnik kondycji organizacji) jest częścią programu, którego celem jest tworzenie organizacji innowacyjnej i zdolnej do szybkiej adaptacji. W 2019 r. ankieta OHI została przeprowadzona już po raz czwarty. Udział w badaniu wzięło 1305 pracowników, co dało frekwencję na poziomie 49 proc.
Jak wynika z badania, poziom kondycji organizacyjnej PSE pozostał na poziomie z poprzedniego roku. Zwiększyła się natomiast różnica pomiędzy oceną kondycji przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla a oceną pozostałych pracowników. Wyniki dla poszczególnych departamentów zmieniają się w różnych kierunkach, co może wskazywać na niski poziom koordynacji inicjatyw poprawy.
Jak wynika z ankiet, silną stroną naszej organizacji nadal pozostaje odpowiedzialność. Najniżej ocenianym elementem kondycji organizacyjnej jest motywacja. Wśród silnych stron najczęściej wymieniane są rozwój, kompetencje, odpowiedzialność, technologie oraz inwestycje. Pozytywne wartości wskazywane podczas badania to również: kierunek i wizja, innowacje i wiedza.
W ostatnim roku i na przestrzeni 4 lat znacząco poprawiła się orientacja zewnętrzna, zarówno pod względem realizowanych praktyk, jak i obserwowanych przez pracowników efektów.
Pomimo utrzymania wyniku na tym samym poziomie pracownicy dostrzegają wiele działań realizowanych w firmie w kierunku poprawy kultury organizacyjnej. PSE są postrzegane jako organizacja stabilna i odpowiedzialna.
System ocen pracowników
Podobnie jak w poprzednich latach, wszyscy pracownicy PSE podlegali ocenie okresowej według wprowadzonego w 2017 r. uproszczonego systemu ocen. Ocena pracowników na stanowiskach specjalistycznych dokonywana jest w cyklu kwartalnym (pod warunkiem przepracowania minimum 1 miesiąca), według trzystopniowej skali, gdzie:
- N to ocena nieakceptowalna,
- A to ocena akceptowalna,
- S to ocena szczególna.
Kadra menedżerska, radcowie prawni i eksperci zostali objęci systemem Zarządzania Przez Cele, zakładającym realizację celów strategicznych kaskadowanych przez Zarząd na poszczególnych menedżerów oraz opartych na obowiązującej strategii spółki. Zarządzanie Przez Cele jest sposobem oceny kompleksowym i zorientowanym na wynik, ale także, co bardzo istotne, sprzyja zwiększeniu zaangażowania kadry w realizację celów strategicznych i ułatwia monitorowanie realizacji celów.